Er zijn eindeloos veel tools op de markt om tot hogere SEO resultaten te komen en meer inzichten te verschaffen. Logisch dat de juiste tools je leven een stuk gemakkelijker kunnen maken. In de loop der tijd hebben we talloze tools getest. Welke tools gebruiken de online marketeers bij METMEER op dagelijkse basis? Hieronder vind je een overzicht van de meest onmisbare SEO tools.

Top 10 SEO tools volgens SEZZ

1: Google Analytics
Deze basis tool zou iedere eigenaar van een webshop of website hebben moeten draaien. Alle statistieken worden verzameld en geven een gedetailleerd beeld van alle e-commerce data, verkeersbronnen, bezoekersstromen etc.

seo1

2: Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)
Ook een basis tool die je altijd zou moeten hebben draaien. Met Search Console kun je de resultaten van jouw site of shop in de zoekresultaten bij houden, controleren en verbeteren.

eseo2

3: Google Keyword Planner
Een SEO strategie begint bij een gedegen zoekwoordenonderzoek. De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten in één oogopslag. Op welke zoekwoorden liggen de meeste kansen? Hiervoor gebruiken we de keyword planner van Google.

seo3

4: Moz
Dé tool om te zien wat de Domain Authority en Page Authority zijn. Dit zijn sterke indicatoren rondom de verkregen waardering van Google.

seo4

5: Majestic SEO
Om de kwaliteit en waarde van de backlinks in kaart te brengen gebruiken we Majestic. De kwaliteit van de backlinks wordt aangegeven door de Trust Flow en de Citation Flow.

seo5

6: SEMrush
Ideale tool om te zien wie van je concurrenten op jouw belangrijkste zoekwoorden ranken. De backlink profielen van je concurrenten kun je hier ook in terug vinden. Tevens is informatie als trends, betaalde advertenties etc. hierin terug te vinden.

seo6

7: Ahrefs
Diepliggende informatie over de backlinks kun je terug vinden in Ahrefs. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de hoeveelheid verwijzende domeinen die erbij zijn gekomen en die zijn verloren. Deze tool controleert ook op overoptimalisatie. Iets wat na de Google Pinguïn update van groot belang is!

seo7

8: Screaming frog
On-site SEO, waar begin je? Screaming frog haalt alle on-site elementen binnen en zet deze in een overzicht neer. Zo kun je makkelijker de belangrijkste pagina’s eerst optimaliseren.

seo8

9: SerpBook
Vele tools hebben we getest om de rankings van zoekwoorden bij te houden. Zelf zijn we het meest te spreken over SerpBook. De tool geeft in 1 oog opslag weer hoeveel van je zoekwoorden zijn gestegen of gedaald in ranking.

seo9

10: Copyscape
Duplicate content checken doe je met Copyscape. Je ziet welk domein, welke content waar heeft staan. Tevens zie je een percentage van overlap. Voorkom een Google penalty en controleer op duplicate content!

Categorieën: blog