Ben jij ook druk bezig om je bedrijf te laten groeien? Klanten werven is dan essentieel. Veel ondernemers steken nóg meer tijd in koude acquisitie. Maar dat kost veel tijd en levert niet altijd goede resultaten op. Je zult efficiënter en doelgerichter te werk moeten gaan. Maar hoe doe je dat dan? Zoek niet naar je klanten, maar help ze jou te vinden. Met inbound marketing.

In een serie artikelen met handige tips help ik je de eerste stappen te zetten naar deze vorm van marketing die je meer leads in minder tijd oplevert.

Klanten werven met outbound marketing

De meeste bedrijven in Nederland maken nog gebruik van outbound marketing. Hele afdelingen sales en marketing maken veel ‘lawaai’ rondom hun producten en diensten en hopen hiermee de juiste mensen aan te trekken. Dat is schieten met hagel en bovendien stoor je. Niet voor niets heeft outbound marketing de slechte naam van ‘interruption marketing’ gekregen. Uiteraard kun je op deze manier klanten werven, maar neem je zo écht de controle over de behaalde resultaten? Komt het wel aan bij de juiste doelgroep en zit je prospect er op dat moment wel op te wachten? Dat zijn vragen waar je via deze methode geen rekening mee houdt. Het is een product- en/of dienst-gedreven aanpak. Het kan bovendien veel efficiënter.

Klanten werven met inbound marketing

Met inbound marketing speel je in op de behoefte van de klant. Je helpt je klant met jouw oplossing. Met waardevolle, relevante content inspireer je jouw prospects. Daardoor weten ze je te vinden in plaats van dat jij ze zoekt. Doordat je tijdens de hele klantreis – van prospect naar klant – waarde toevoegt als bedrijf, weet je klanten op een natuurlijke manier te werven en loyaal te maken.

In een serie van blogs zal ik je stap voor stap uitleggen wat inbound marketing inhoudt en hoe het voor je kan werken. Ik begin bij de eerste stap van inbound marketing: bepaal de ideale klant, creëer een buyer persona.

Bepaal de ideale klant: je buyer persona

Inzicht hebben in de ideale klant voor jouw bedrijf is essentieel voor het behalen van resultaten. Want als je niet weet wie je klant is en waar deze behoefte aan heeft, kun je niet relevant en van waarde zijn. Wat je onder meer moet weten van je klant:

  • Waar bevindt mijn klant zich?
  • Van welke platforms maakt mijn klant gebruik?
  • Wat zijn de doelen en pijnpunten van mijn klanten?
  • Wat zijn hun behoeftes?

Hoe creëer je nu zo’n buyer persona voor jouw onderneming? Praat met je collega’s en vooral je salesmedewerkers (die hebben immers het meeste klantcontact) over je huidige en ideale klanten. Stel bovenstaande vragen. Dit gaat de basis vormen voor je succes. Door deze informatie duidelijk op papier te zetten, ben je in staat om je doelgroep te segmenteren. Deze segmentatie zorgt vervolgens voor krachtige marketingcampagnes, gericht op de specifieke doelgroep(en). Ik heb het hier ook over doelgroepen (meervoud), omdat het kan zijn dat je meerdere buyer persona’s hebt waarop je je kunt richten.

Categorieën: blog