Iedere keer wanneer je contact heb met je klanten levert dat waardevolle informatie op. Zo kan de bestelgeschiedenis van een klant je inzicht verschaffen in zijn of haar interesses en kun je er vaak uit afleiden wat hem of haar nog meer zou kunnen aanspreken. Het is daarom erg handig om in kaart te brengen wie je klanten zijn en met welke boodschap of aanbieding je ze enthousiast kan maken, zodat je hierop mooi kan inspelen in je marketing. Hoe meer je namelijk over je klanten weet, hoe persoonlijker je ze kunt benaderen. Zo ben je vast wel bekend met webshops die je op of rond je verjaardag mailen om je te feliciteren en je tegelijkertijd een kortingscode cadeau doen voor je eerstvolgende aankoop op hun website. Zij zien je namelijk graag terugkomen en op jouw beurt wil je dit natuurlijk ook van je eigen klanten. Natuurlijk kies je daarbij wel voor een aanpak die past bij zowel je bedrijf als je klanten, zodat jouw e-mailmarketing iets echt eigens wordt.

Massaal of juist individueel

Nu we tegenwoordig bijna alles online doen, is de e-mail het middel bij uitstek om snel en gemakkelijk in contact te komen met je doelgroep. Marketing via e-mail is voor jou als zender heel erg handig omdat het zo veel vrijheid biedt met betrekking tot de wijze waarop je je boodschap bij je doelgroep brengt. Je kunt je bericht heel persoonlijk maken door ieder bericht individueel naar een ontvanger te sturen, waarbij je hem of haar bij naam aanspreekt en uiteenzet wat jouw product of dienst inhoudt. Je kunt hierbij ook een goede uitleg geven over hoe jouw aanbod van nut kan zijn voor de specifieke situatie de ontvanger. Schets bijvoorbeeld hoe je product of dienst bij de klant zal zorgen voor meer rendement of meer groei. Of breng in beeld hoe een product je klant meer ontspanning en plezier zal brengen.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de marketing via de e-mail naar al je klanten tegelijk te sturen. Hoewel dit een minder persoonlijke wijze is, heeft het voor jou als zender het voordeel dat je met relatief weinig inspanning een groot publiek bereikt. Bovendien is het een zeer kostenbesparende methode.

Kies een duidelijk doel en een heldere boodschap

Wanneer je er voor kiest om je marketing via de e-mail te versturen, dan is het van het grootste belang om van tevoren te bepalen wat je ermee wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Je wilt immers niet zomaar een informatiebom af laten gaan waar niemand op gaat reageren. In tegenstelling, jouw doel is natuurlijk dat de ontvangers je boodschap met veel interesse lezen en daarna super enthousiast zijn om direct tot actie over te gaan. Daarom stel je van tevoren het doel van je campagne op en stel je concreet meetbare indicatoren vast waarmee je dit na afloop van de e-mailmarketing campagne gaat toetsen. Natuurlijk helpen wij je in dit proces graag en zetten we onze expertise in om jouw e-mailmarketing zo optimaal mogelijk te maken.

Categorieën: blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *