Inbound marketing is term dat bedacht is door Hubspot. Met een inbound marketing strategie wordt de focus gelegd op pull marketing. Op basis van samengestelde buyer persona’s wordt waardevolle content geproduceerd met als doel gevonden te worden door potentiële klanten op een organische wijze. Door intensief te bloggen en actief te zijn op social media kanalen is de gedachte dat een potentiële klant op een natuurlijke manier in contact komt met jouw dienst of product. Adverteren is uit den boze, want dit wordt gezien als push marketing waarbij hier de gedachtegang wordt gehanteerd dat potentiële klanten een slechte gebruikerservaring ondervinden met jouw bedrijf.

Pull Marketing vs Push Marketing

Hubspot zet twee vormen van marketing strategieën lijnrecht tegenover elkaar. Waarbij ze push marketing als de juiste strategie bestempelen. In mijn jarenlange ervaring als online marketeer complementeren pull -en push marketing elkaar. Ik ga zelfs zo ver dat volledig je marketing strategie toeleggen op pull marketing nauwelijks resultaat oplevert. Het produceren, distribueren van content en het online vindbaar worden op de juiste zoekwoorden is een intensief langdurig traject. Bovendien heb je op korte termijn geen data tot je beschikking. Data koop je namelijk door te adverteren. Het kan dus zo zijn dat je na maanden seo optimalisatie genoeg data heb verzameld om tot de conclusie te komen dat je op niet-converterende zoekwoorden heb gericht. Pijnlijk.
Door al in het begin van je marketing traject te adverteren met bijvoorbeeld een Google Ads campagne heb je al snel een beeld van welke zoekwoorden tot een conversie leiden. Je kan op basis van deze data je content verrijken en effectief sturen op KPI’s die kostenefficiënt bijdragen aan je marketingdoelstelling.
Een ander punt waar Hubspot naar mijn mening er helemaal naast zit, is dat zij Push marketing bestempelen als interruption marketing. Advertenties worden door potentiële klanten als storend ervaren , aldus Hubspot. Een goed opgezette SEA campagne toont advertenties “at the right moment to the right person”. Er is dus helemaal geen sprake van interruption marketing. Jouw potentiële klant heeft een bepaalde behoefte in zijn klantreis. Het maakt niet uit of hij via een organische zoekresultaat of een betaalde advertentie op een pagina uitkomt. Uiteindelijk draait het om het beste resultaat dat voorziet in de zoekintentie van de potentiële klant. De weg om een potentiële klant te bereiken via advertenties is de snelste weg. Hierbij zeg ik niet dat pull marketing achterwege dient worden gelaten. Zet primair push marketing in en secundair pull marketing.

Categorieën: blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *